7 клас дистанційне навчання

18 січня

Тема:Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями».Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі.


                                                                                            Любов важливіша за все.
                                                                                                                       Пісня Соломона
                                       Перебіг уроку
I Організаційний етап.
ІІ Актуалізація знань і умінь учнів
  Вступне слово вчителя.
      «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема має підзаголовок «юнацький роман»,адже тема юнацтва,втілена у цьому романі,хвилювала письменника протягом усього його творчого шляху.У «Пісня над піснями» Шолом-Алейхем простежує долю своїх головних героїв від їхніх дитячих чарівних ігор і казок, коли почуття кохання лише зароджується, до дорослого життя, прощання з дитинством.
     Розмірковуючи про свої твори,Шолом-Алейхем писав,що сприймає слово «роман» і як художній твір, і як історію кохання. У «Пісні над піснями», як у жодному з інших творів письменника,передане це розуміння роману, адже це оповідь про чаклунство, таїну зародження кохання і про його втрату. Роман Шолом-Алейхема нагадує поему про кохання, багату метафорами і символами.
(Словникова робота:метафора,символ(повторення)).
   Кожна глава схожа на строфу ліричного вірша. «Юнацький роман» Шолом-Алейхема ліричний,сповнений світлого суму,посмішки,чарівності.
   Перед нами – початок юного життя ,коли найчарівніші мрії можуть здійснитися – і вже здійснюються у коханні Шимека і Бузі. Але закони світу не збігаються з внутрішніми законами людини, і мрійник Шимек виявляється надто слабким, щоб протистояти їм. Батько Шимека вважає, що син його зрадив заповіти давнини, але сам юнак розуміє, що трагедія його життя полягає у тому, що він не зміг втримати кохання, котре ще тільки зароджувалося, не звільнив свою царівну.
    У фіналі Шолом-Алейхем називає свій твір «історичним,скорботним романом»: кохання-чарівність -то лише останній сонячний промінь дитинства, порівняно з яким усе життя – призахідні сутінки.Отже,твір Шолом-Алейхема – це роман про роман:ліричний роман про трагічний роман нездійсненного кохання.
III.Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Еврістична бесіда.

1)Які почуття викликала у вас повість?
2)Яка книга надихнула на написання свого варіанту «Пісні пісень»?(Біблійна «Пісня пісень»)
3)Від якої особи ведеться оповідь у творі (Оповідь ведеться від першої особи.І завдяки особливостям оповіді – зверненням читача і повторам читач стає слухачем, майже співбесідником автора)
4)Яке перевтілення відбувається з Бузею в очікуванні кохання?(Вона перетворюється в прекрасну царівну, Суламіф;«Я - принц , Бузя – принцеса(Шимек)).
5)Як автор показцє схожість Бузі і біблійної Суламіф (Біблійну Суламіф Бузя нагадує Шимекові.Шимек і Бузя обмінюються цитатами з «Пісні пісень»).
6)Що заставило Шимека побачити світ  іншими очима?(Усвідомлення того,що любов важливіша за все).
7)Чи тільки про любов повість Шолом-Алейхема?(Ні,вона і про велику силу мистецтва , що міняє світ.І про жорстокий час,що руйнує долі ).
8)Прочитайте рядки ,які справили на вас найбільш сильне враження.
9)За допомогою яких художніх засобів автор впливає на наші почуття? (За допомогою метафор,символів,епітетів,порівнянь).
IV. Рефлексія. Що знайшов і що втратив Шимек?
 Підсумок вчителя:Шукаючи успіху, Шимек втратив цінність значно більшу:саме кохання, що надихало його життя. Тут можна згадати одну біблійну тезу: «Нічого не варті земні скарби, якщо за них людина втрачає душу». Чи -  у цьому випадку -  одну з найголовніших життєвих цінностей. І уже кар’єра стає Шимекові непотрібною,йому лишається тільки згадувати про колишнє щастя, втрачене у гонитві за приземленими успіхами.
Обрана Шолом-Алейхемом форма твору лише підкреслює невмирущу актуальність вибору цінностей.
Робота з епіграфом.Складання дидактичного синкану.
Тема -    любов
Опис -    вічна,всеохоплююча
Дія -       наповнює,надихає,переливається
Фраза-  судження з теми – ніколи не вмирає
Синонім до теми,власне судження ,асоціація – душа.
Робота з епіграфом.
Слово вчителя:
    
 Думаю, ми дійшли до спільної думки: Любов важливіша за все. Скільки людей протягом існування людства робили фатальну, непоправну помилку, зраджуючи любов. Так було в біблійні часи. Так сталося і з Шимеком! Таке може статися  будь з ким, хто необачно міняє вічне на тимчасове, духовне на матеріальне. Міняються зовнішні обставини та причини, але лишається головна сутність. І, думаю, варто прислухатись до мудрості минулого, щоб не повторювати в майбутньому ті самі помилки.
 
V. Підсумок. Оцінювання.
    Чудова повість про юнацьке кохання. І нам тяжко повірити, що під час роботи над нею Шолом-Алейхем був тяжко хворим вигнанцем. Письменник - гуманіст любов простого єврейського хлопчика Шимека ставить поряд із високим коханням біблійних героїв.
Ця повість -  не лише про велику силу кохання! Вона і про велику силу мистецтва, що міняє світ. Повість ця і про жорстокий час, що руйнує долі. Але це і вічний час любові Соломона і Суламіфі, що повторилась в сотнях сердець, і в серцях єврейських дітей Шимека і Бузі.
Звучать слова з книги книг:
«Сильна, як смерть, любов,
Жорстока, як пекло.
Ревність – стріли її. Стріли вогняні»

Бог дарує любов нам. Ми – людям.


  Домашне завдання: 1. Дібрати цитати, які б свідчили про те, що любов – головне у житті людини
     2. Намалювати малюнок "Любов", як би ви її зобразили.                          



29 жовтня

 «Айвенго Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі.

Літературний диктант


  1. Щит з написом "Desdichado" належить …

  2. Ребекка – це …

  3. У вирішальному поєдинку на лицарському турнірі переміг…

  4. Король Річард І і принц Джон в романі Вальтера Скотта "Айвенго" є … а) вигаданими персонажами    б) реальними історичними особами

  5. Айвенго служив…

  6. Айвенго брав участь в Ешбі на лицарському турнірі як …

  7. Хто і як врятував із полону Седріка Сакса?

  8.  Головні герої роману — це





26 жовтня

Вальтер Скотт. «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.

Кодекс Рицаря
I. Рицар мав відзначатися красою і привабливістю, яку підкреслював його багатий одяг.
II. Рицар повинен бути сильним, хоча б для того, щоб носити обладунки, що важили 60- 80 кг. 
III. Рицар мав постійно турбуватись про свою славу, оскільки вона вимагала постійного підтвердження і нових випробувань. Він мав всюди шукати відзнаки, сторонячись усього недостойного. 
IV. Зрада вважалась для рицаря найтяжчим гріхом. Він мав зберігати безумовну вірність даному слову.
 V. Рицар повинен був захищати церкву, вдів і сиріт, а також піклуватися про підданих.
 VI. Рицар повинен бути невтомним мандрівником, що змагається на турнірах на честь дами серця
Випишіть «Що ти знаєш про Айвенго» -
1.З якої родини походив Айвенго? (Він був сином англосаксонського феодала Седріка Роттервудського, який пишався давністю й честю свого старовинного роду.) 
2.У яких країнах побував герой? (У Палестині, Венеції, Франції.) 
3.Кому служив Айвенго? (Королю Ричарду I.) 
4Що було зображено на його щиті? (Дуб, вирваний з коренем.) 
5Під яким іменем виступав Айвенго на турнірі? (Лицар, Позбавлений Спадку. Це було написано на його щиті.) 
6.Хто став переможцем першого дня турніру? (Айвенго) 
7.З ким вступив Айвенго у двобій? (З Бріаном де Буагільбером.) 
8.Хто допоміг Айвенго у вирішальному поєдинку на лицарському турнірі? (Чорний Лицар.) 
9. Як звали даму серця Айвенго? (Ровена)

Домашне завдання складіть і запишіть характеристику Айвенго 

 ? ? ? Мужній шляхетний Сміливий ? Відданий ? щиро кохає  ? ? Захищає слабких ?справжній лицар. 

 22 жовтня

Вальтер Скотт - засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі

І.Перегляньте презентацію про життя та творчість письменника.
ІІ.Запишіть у зошит

Словникова робота.

Роман - місткий за обсягом, складний за будовою прозовий епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.

Романи бувають біографічні, автобіографічні, пригодницькі, побутові, соціально-філософські, психологічні, історичні.

З яким із тільки що перелічених видів роману ми вже познайомилися? (Пригодницьким: Д. Дефо «Робінзон Крузо», Жуль Верн «П'ятнадцятирічний капітан», Р.Л. Стівенсон «Острів скарбів»)

Історичний роман - роман, побудований на історичному сюжеті, відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії. У ньому історична правда поєднується з правдою художньою, історичний факт - з художньою вигадкою, історичні особи - з вигаданими особами тощо. Герої - представники різних соціальних класів, вищих і нижчих верств суспільства. Немає поділу на позитивних і негативних героїв. Мова наближена до епохи, але зрозуміла сучасному читачеві. Перший справжній історичний роман створив В. Скотт («Веверлі», «Роб Рой», «Айвенго» та ін.), який зумів поєднати історичний факт із художньою вигадкою, користуючись при цьому як романтичними, так і реалістичними засобами зображення. Цей тип роману дістав назву «вальтерскоттівський», справив великий вплив на розвиток історичного роману в європейських літературах. Важливу роль в історичному романі відіграє місцевий колорит - описи побуту, традицій, звичаїв і уявлень, які визначають своєрідність характеру й способу життя певного народу. Для сучасного історичного роману характерне зближення з іншими різновидами — пригодницьким, сенсаційним, психологічним та іншими романами.


ІІІ. У романі «Айвенго» В. Скотт, використовуючи історичний сюжет, надає широку картину життя Англії XII століття, пов'язану з боротьбою саксів з норманами. Дія твору розгортається приблизно в 1194 році і пов'язана з поверненням до Англії після довгих років відсутності короля Ричарда I Левове Серце. На батьківщині йому довелося вести боротьбу з братом Джоном, який прагнув захопити престол, а також з норманськими баронами, що хотіли зберегти свою незалежність від королівської влади й свої привілеї. Таким є

Політичний конфлікт роману. Ускладнюється він конфліктом Національним, оскільки корінне населення, сакси, потерпають від норманів-завойовників. Для вільного саксонського селянина головним ворогом був норманський барон, отже, король міг розраховувати на підтримку народу в боротьбі з магнатами-норманами. Окрім того, у романі показані міжусобні війни, а також соціальні протести селян, доведених різними утисками та поборами до цілковитого розорення. Вони повстали проти своїх гнобителів або перетворилися на розбійників. Письменник показав також наявність

Релігійних конфліктів в Англії тих часів. Він правдиво зобразив зневагу християн-європейців до єврейського народу, до мусульман.

У романі поруч з вигаданими персонажами (Айвенго, Ровена, Ребекка, Ісаак, Седрік) діють реальні історичні особи (Ричард I, принц Джон). Усі персонажі мислять, відчувають у дусі свого часу, хвилюють їх загальнолюдські проблеми.

У романі багато пригодницьких елементів: засідки, переслідування, неочікувані події, несподіваний порятунок. Дуже багато таємничих обставин, які мають реальне пояснення: герої часто з'являються під чужим іменем, переодягнені так, що навіть близькі люди не можуть їх упізнати. Усе це захоплює читача, інтригує його.

- Які ж основні теми твору? (Зображення історичного минулого Англії, боротьба англосаксів з норманами, доля лицаря Айвенго.)

Немає коментарів:

Дописати коментар